Tuesday, January 25, 2011

APA YANG KAU RASA...???



ASSALAMUALAIKUM...

Sewaktu selepas solat zohor di surau fakulti kami,seorang sahabat aku tiba2 sahaja bertanya soalan yang aku tak expect die akan tanya,
"ina(bukan nama sebenar),apa yang kau rasa ek bile dah macam ni...???"..(maksud sahabat aku itu ialah,apa rasanya bila berubah dari simpang kiri,ke simpang kanan....dari jahiliyyah ke mencari hidayah....dari seorang 'rockers' ke seorang ustazah...dari seorang yang suka bergaya(pakai tudung berbelit2 ke seorang yang pakai tudung labuh tanpa belit)......ermmmm....otak aku ligat berfikir macam mana nak jawab soalannya itu.

aku tercari2 jawapan yang sesuai."aku hepi dan tak pernah menyesal"balasku.hanya itu yang keluar dari mulut aku.
"memang la kau tak patut menyesal.Malah kau patut bersyukur,kau di beri hidayah oleh-NYA untuk berubah"
"kau bila lagi?"balasku sambil memandang wajahya.Dia diam.
"Aku tahu kau pun nak jadi sama macam aku kan???"aku bertanya.kelihatan dia mengangguk perlahan.
"tapi malulah ina,nanti semua akan pandang pelik kat aku.Dari yang bertudung singkat ke tudung labuh."
"kau tak perlu takut.Kau cuma perlu fikir yang kau hanya mahu mencari redha ALLAH.InsyaALLAH segalanya akan dipermudahkanNYA."
sebenarnya,sahabatku ini tidaklah terlalu teruk.Dia baik.Cuma perlu sedikit pembaikian agar dia boleh menjadi insan yang lebih baik.
Sebenarnya sahabatku ini,adalah antara manusia yang sempat melihat perubahan pada diriku ini.Mula2 ramai yang terkejut dengan perubahan 'drastik' yang aku lakukan.Tapi sebenarnya ia tidaklah terlalu drastik.Sudah lama aku memikirkannya dan begitu banyak pertimbangan yang aku lakukan.Aku nak BERUBAH!.Nak jadi lebih baik lagi.Kerana aku tahu hidup ini cuma sementara.Tiba masa aku akan kembali bertemu-NYA.Waktu itu takkanlah aku nak berjumpa dengan-NYA dalam keadaan aku lalai,tidak menjaga amanah yang diber-NYA(iaitu menjaga aurat dan pandanganku),hidup tak tentu arah.Aku nak BERUBAH...tapi tidak ada orang yang mahu menjadi pendorong untukku berubah yang menyebabkan aku takut untuk berubah.Lama juga aku mngambil masa berfikir dan terus berfikir membuat pertimbangan pro dan kontranya jika aku berubah hinggalah aku tidak melakukan apa2 perubahan lansung.masih di takuk lama.
Apa yang sahabat aku itu rasa,aku cukup mengerti.Dia juga mahu berubah tapi tidak ada pendorongnya.Tidak ada orang yang mahu memberikan dia kekuatan untuk meneruskan niat baiknya itu.
"aku nak berubah,tapi..."
"tapi tak ada orang nak dorong???tak ada orang nak bantu???"aku bertanya.
Dia mengangguk lagi.Wajahnya kelihatan suram.
"anis....kalau kita berubah ke arah yang lebih baik itu bukanlah satu kesalahan.Sebagai contoh,kau nak menutup aurat penuh kan?.Teruskanlah niat kau tu.Tak perlu nak memikirkan perkara lain.Yang penting kau telah menegakkan syariat ALLAH yang sepatutnya wajib kau patuhi.Tutup aurat kan wajib.kalau,macam perangai yang gila2 ke atau perkara2 lain itu,selagi tak menyalahi syariat agama kita kau masih boleh teruskan.Ingat yang wajib kita buat dulu,yang lain tu kita baiki sikit2.InsyaALLAH,aku yakin kau boleh.aku tau aku bukanlah contoh terbaik,tapi kau boleh lah mengambil sedikit iktibar dari kisah hidup aku ni.Mengenali dan mencintai-NYA,nyata lebih indah dari apa yang pernah aku dapat sebelum ini.Kemanisan iman itu tak dapat aku berikan pada kau tapi aku hanya mampu berkongsi sedikit kemanisannya.Sungguh,aku tak pernah menyesal jadi begini anis" "Aku cuba meyakinkan anis semampu yang boleh.Aku nampak,yang anis ingin berubah ke arah yang lebih baik.Menjadi muslimah sekaligus mendekatkan diri dengan yang ESA.Namun,apakan daya.Dia masih lagi memerlukan kekuatan.Sungguh!aku tahu bukan mudah untuk kita berubah dari titik asal kita.Tetapi bukankah perubahan memerlukan pengorbanan.Selain itu,perubahan juga memerlukan tekad hati yang kuat.
Masih aku ingat lagi waktu aku mula2 berubah(mendekatkan diri pada-NYA).Waktu itu,perubahan yang paling ketara sudah tentulah perubahan dari segi luaran.Aku memakai tudung dan baju labuh.Mula2 ramai yang terkejut dengan perubahan ku itu.Ramai juga yang bersyukur.Permualaannya memang agak payah kerana terpaksa menjawab pelbagai soalan dari sahabat2ku tak kurang juga sindiran yang kadang2 agak merobek hati.
Aku kembali memandang muka anis.aku harap dia berjaya menemui kekuatan yang di cariya untuk berubah.Dia mempunyai Fikrah.Iaitu perasaan yang mahu dekat dengan agamanya.Memang,setiap manusia mempunyai fikrah.Tetapi ia perlulah di sirami dan di bajai selalu dengan amalan2 kerohanian.
Aku kemudian menyambung cerita dengan anis sambil menuju kearah kafe.Aku ceritakan kisah hidup aku agar dia dapat megambil pengajaran daripadanya.Aku mungkin bukan contoh terbaik,tetapi bercakap melalui pengalaman adalah lebih terkesan.
Aku akan cuba sedaya upaya membantu anis.Moga suatu hari nanti ALLAH membukakan pintu hidayahnya untuk anis.

notes:kita tak tahu apa impak yang kita akan beri dalam kehidupan seseorang,tetapi cubalah sedaya upaya untuk menyampaikan apa yang baik dan mengajak kepada kebaikan.=)



No comments:

Post a Comment