Sunday, November 1, 2009

maafkan anakmu...

..tetiba hari ini aku rasa macam nak menangis..sayu pulak rasanya...esok aku exam..malam ni aku nak telefon mak ayah aku nak minta restu,nak minta agar mereka halalkan makan minum aku selama ini..nak minta mereka mendoakan kejayaan aku...

"ma selalu mendoakan kejayaan kak long.."itulah ayat mak aku setiap kali aku minta dia mendoakan kejayaan aku...my great mother....dari dulu lagi dia tak henti-henti mendidik kami adik beradik dengan penuh kelembutan...rasanya terlalu banyak perkara yang aku nak ceritakan pasal mak aku tapi apa yang aku boleh katakan mak akulah ibu terbaik dunia akhirat...
"kenapa kak long tak dapat 10A..??..kalau tidak boleh abah minta biasiswa.."kata-kata ayah aku ketika aku menunjukkan slip result spm 9A kepadanya...
"7A jer angah...tu lah angah kuat main sangat.."beritahu ayah aku sambil menggeleng -gelengkan kepalanya...hehehe..tapi adik aku tu memang pemalas pun entah macam mana dia boleh dapat 7A masa PMR...ish...9X..konfius..2x..
Tu stail ayah aku dia tak pernah puas hati even aku dapat kejayaan yang aku rasa boleh dibanggakan..tapi ayah aku tak..dia nak kami buat yang terbaik dalam hidup kami...tapi bila aku gagal...

"takpe abah yakin kak long boleh buat...nanti masuk u nanti belajar betul-betul.."pesan ayah aku dengan penuh bersemangat..ketika dia melihat muka aku yang sedih coz tak dapat course yang aku nak kat u...
ayah aku ni walaupun dia tak tunjukkan yang dia gembira dengan kejayaan kami tapi di belakang, mak aku cerita, punyalah dia suka,kalau aku gagal pulak dia sentiasa bagi semangat....abah aku ni walaupun dia tak pernah paksa kita orang belajar tapi cara dia pun dah kitaorang dapat tahu yang dia meletakkan harapan tinggi pada kami adik beradik....time nak beli buku walaupun dia tak ada duit sekalipun dia tetap akan belikan kitaorang buku itu, maklumlah kami bukan daripada keluarga yang senang...this is my great father...terlalu banyak kalau aku nak cerita pasal ibu bapa aku ni..
pernah juga aku terfikir apa yang aku dah berikan kepada kedua ibu bapa aku..??apa yang aku dah buat untuk kebahagiaan mereka..??mereka dah banyak berkorban untuk kebahagiaan anak-anak mereka...tapi aku rasa aku tak pernah pun fikir untuk melakukan sesuatu untuk kebahagiaan mereka..
apa yang paling mengharukan aku ialah apabila aku terdengar kata-kata ayah aku kepada atuk saudaraku.."kita tak nak minta apa-apa pun dari diaorang(anak-anak) cukuplah kalau diaorang boleh bina hidup sendiri..."ucap ayah aku...

tapi esok aku exam...ya ALLAH..moga kau permudahkan segala-galanya untukku...aku bertawakkal padamu YA ALLAH..dan semoga kau ampunilah segala dosa-dosa ibu bapa ku dan kasihanilah mereka seperti mana mereka telah mengasihani aku semenjak aku kecil lagi..AMINNN...
KEPADA MA DAN ABAH ...kak long akan cuba buat yang terbaik..INSYAALLAH...

No comments:

Post a Comment