Friday, March 11, 2011

Antara Raja Dan Khadamnya~

Ini sebuah kisah menarik yang aku dapat semasa mendengar ceramah "Cinta Berlandaskan Sunnah Dan Wahyu"malam semalam,diharap semua yang membacanya mendapat manfaat bersama=)
Disebuah perkampungan,adanya seorang Raja yang gemar pergi berburu bersama khadamnya.pada suatu hari apabila raja tersebut sedang berburu,beliau ternampak seekor kijang.Beliau mula meletakkan target dan memetik picu senapangnya,tetapi senapang tersebut tidak dapat menembak kerana picunya terlekat.Lalu raja tersebut meminta bantuan khadamnya untuk menyelesaikan masalah tersebut.
kata raja tersebut lebih kurang begini;
"mat,cuba kamu tengok senapang ni.Dah tak boleh menembak.mungkin ada sesuatu yang terlekat padanya"
balas khadam tersebut;"Alhamdulillah,mari saya tengokkan tuanku"
Khadam tersebut adalah seorang yang suka menyebut prkataan "A.L.H.A.M.D.U.L.i.L.L.A.H" dan sentiasa berlapang dada.

Dalam dok kalut2 menyelesaikan masalah senapang itu,si raja tidak perasan yang ibu jarinya telah menutup muncung senapang itu.Tiba2 sahaja senapang itu memuntahkan peluru dan menghancurkan ibu jari raja tersebut.Raja itu pula apa lagi menjerit sekuat hati kerana kesakitan.
Raja tersebut menyalahkan khadamnya kerana cuai,kata raja tersebut;
"kamulah yang menyebabkan ibu jariku hancur.ini semua kerana kecuaian kamu"
Balas khadam tersebut"Alhamdulillah...
"apa yang Alhamdulillah nya.Ibu jari aku dah hancur sekarang tau!"marah raja tersebut.
"Alhamdulillah tuanku,mujurlah hanya kena ibu jari tuanku,kalau kena kepala,dah tak boleh nak buat apa dah tuanku"balas khadam tersebut penuh tawadduk.
"arggghhhh,balik keistana nanti aku akan hukum kamu dengan hukuman penjara!"Raja tersebut semakin marah dengan jawapan si khadam itu tadi.
"Alhamdulillah...nasib baik tuanku hanya penjarakan saya,kalau tuanku hukum bunuh,maka dah tak bolehlah saya menyebut perkataan Alhamdulillah lagi dan tamatlah riwayat saya"....

Sesampainya mereka di istana,raja tersebut telah memenjarakan khadam tersebut....Pada suatu hari,raja yang gemar berburu ini,keluar ke hutan untuk berburu lagi.Tetapi kali ini beliau membawa satu batalion askar sebagai peneman.tetapi apabila dia menghadapi masalah ketika di dalam hutan,askar2 yang lemah ini tidak dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi beliau.Lalu beliau berkata;
"Sia2 saja Beta membawa kamu semua,Kamu memang tidak berguna,lebih baik beta berburu seorang diri sahaja.Pergi kamu semua dari sini!!"titah raja tersebut.
Dannnnnn....tinggallah raja tersebut seorang diri di dalam hutan.Tetapi malangnya ketika asyik berburu,dia telah ditangkap oleh sekumpulan orang2 batak iaitu orang2 yang memakan daging manusia.raja tersebut lalu dibawa pulang kepenempatan mereka untuk dimasak menjadi gulai.huahuahua.
Tetapi,sebelum dimasak menjadi lauk,satu upacara harus dilakukan kepada bakal 'lauk'mereka,iaitu tok batin akan membaca jampi serapah dan menghembuskan kepada mangsa tadi.mungkin untuk menghalau sial kot.hehehe.Mula2 tok batin tu akan menepuk daun2 dikepala mangsa,kemudian turun ker dada,perut dan apabila sampai di tangan.....aikkk????tak ada ibu jari?????Tok batin pun bangun dan memberitahu tok penghulu.Lebih kurang begini...."Tok penghuluk,kitak punyak mangsak,tidak cukup sifat,tidak boleh makan,nanti jadik balak(bala)"
Apabila mendengarkan kenyataan itu,maka tok penghulu pun bersetuju untuk melepaskan mangsa....
Si raja tersebut sangat terkejut kerana dilepaskan dan apabila ditanya,maka taulah raja itu sebab di dilepaskan adalah kerana ibu jarinya yang hilang itu....dannn...berlarilah raja itu dalam keadaan gembira pulang keistana dan sesampainya beliau diistana,beliau terus kepenjara dimana khadam itu dipenjarakan.Beliau memeluk khadamnya dengan tangisan gembira.
Khadam ersebut sangat terkejut dengan kelakuan raja itu dan apabila diceritakan khadam tersebut pun berkata...."Alhamduillah tuanku...nasib baik tuanku memenjarakan saya,kalau tidak pasti saya akan ikut sama pergi berburu dengan tuanku.Tuanku tak ada ibu jari,tetapi saya ada.Kalau saya ikut sama dah tentu saya menjadi lauknya".......S.E.K.I.A.N...

hahahahha...lawak tetapi bermanfaat,cerita ini bermaksud yang semua yang berlaku ada hikmahnya....so,sentiasa bersangka baik n dont forget to say ALHAMDULILLAH.....=D

1 comment:

  1. hehehhe..best22 suka..kita kena usaha utk sntiasa bersyukur dgn ap y ad. stp ap y berlaku ad hikmahnya..alhamdulilla;)

    ReplyDelete