Sunday, December 13, 2009

SAHABAT SEJATI....

hari ini terdetik pulak untuk aku berkongsi ceria tentang sahabat sejati.kalau macam aku ni,aku suka berkawan dengan ramai orang.yelah macam kata pepatah melayu"berkawan biar beribu,bercinta biar satu".kawan yang baik mampu menjadikan kita insan yang baik juga.kalau dah ada ramai kawan tu kita boleh la berkongsi banyak cerita sekaligus menambah ilmu pengetahuan yang ada.tetapi janganlah pula berkongsi cerita yang tak elok ye!.di sini aku mahu mengucapkan jutaan terima kasih kepada kawan2 baikku yang selalu ada denganku.TERIMA KASIH YE!=)


Dari jauh,seorang askar perang dunia pertama melihat teman karibnya terkena tembakan.dalam keadaan gawat begitu dengan peluru-peluru berterbangan di atas kepalanya,askar itu meminta kebenaran leftenannya untuk mendapatkan kawannya yang telah gugur di tengah-tengah lapangan sasar medan pertempuran dengan musuh.

“boleh tapi saya fikir ia tidak berbaloi.temanmu itu mungkin telah korban dank au hanya akan membahayakan nyawamu sahaja.’kata leftenan itu.tanpa menghiraukan nasihat bosnya ,askar itu memboloskan dirinya ditengah-tengah dentuman bom.ajaibnya ,askar terbabit berjaya sampai ketempat sahabat nya terdampar ,menggendongnya di atas bahu dan membawanya ke kubu mereka dengan selamat.

Seorang pegawai perubatan memeriksa luka sahabatnya yang serius.leftenan mereka kemudiannya memandang kearah askar tersebut “saya sudah katakana,ia tidak berbaloi.kawanmu telah mati dan akibatnya kamu mengalami kecederaan “

Sambil menahan kesakitan ,askar yang mempunyai sifat setiakawan yang tinggi itu menjawab :”berbaloi tuan”.apa maksud kamu berbaloi?sahabatmu telah mati”.”ya tuan ,tetapi ia sesuatu yang sangat berharga buat saya kerana ketika saya sampai kepadanya,dia masih hidup.saya begitu puas apabila mendengar dia berkata “jim….. saya tahu kamu kan datang”

(fikirkan sejenak kisah di atas)

Hampir kebanyakan masa dalam hidup kita,sama ada sesuatu itu berbaloi atau tidak untuk kita lakukan ,benar-benar bergantung kepada bagaimana cara anda melihatnya .himpunkan semua kekuatan dan semangat dan lakukan sesuatu yang hati anda katakan dan anda tidak akan menyesalinya seumur hidup anda .

Semoga setiap dari kita dianugerahi dengan seorang sahabat sejati.seorang sahabat sejati masih bersama-sama anda saat orang lain tiada. -PUTRI

No comments:

Post a Comment