Wednesday, January 19, 2011

Antara Lagu Yang Baik Dan Lagu Yang....

Assalamualaikum....
Kamu semua suka dengar lagu tak???hehe.kalau macam diri aku sendiri aku suka dengar lagu.kalau ada free jer pasti aku akan memakai headphone dan mendengar bermacam2 lagu.aku dengar lagu biasanya time aku buat kerja contohnya semasa buat assignment,chatting dan study.aku kalau study tak suka kalau suasana terlalu sunyi(ngantuk nanti kang tidur pulak..huhu),so aku akan pasang lagu.Tapi lagu yang macam mana sebenarnya yang patut aku pasang???(tiba2 aku terfikir sendiri)Ermmm......post kali nih aku nak bertanya kepada pembaca2 sekalian satu soalan cepu emas,yang jarang2 kamu akan dapat di luar sana,soalan yang menguji minda dan sekaligus soalan yang membuatkan kita bermuhasabah diri balik.....kalau anda dengar 2 jenis lagu,sebagai contoh,satu,lagu mat salleh yang rancak,juz nice..(walaupun liriknya kadang2 kite sendiri xpaham) dannnn...lagu yang kedua adalah lagu nasyid atau apa2 sahaja jenis lagu yang mengingatkan kita pada pencipta kita...mana satu yang anda merasa tenang bila mendengarnya????haaa....saya tahu jawapan anda,pastinya lagu yang mengingatkan kita kepada pencipta kita.Kenapa???sebab Allah s.w.t. berfirman: “…Sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang”
Percaya dan yakinlah dengan ayat itu.Perkara2 yang membuatkan kita mengingatiNYA akan membuat kita merasa senang dan bahagia.Aku dah siap buat eksperimen dah.Memang dah terbukti,kalau dengar lagu nasyid aku akan rasa lagi tenang berbanding dengar lagu2 yang melalaikan.Lagu2 kerohanian begitu barulah sesuai di pasang semasa study.Tenang jiwa nak jawab soalan fizik(susah wooo...jawapan nya sampai 3 page).hehehe.
Manusia memang sudah di fitrahkan begitu.Suka kepada perkara2 kebaikan.Ye tak?Tipulah kalau anda tak suka perkara2 kebaikan.
Kalau kita lihat sekarang,banyak lagu2 yang tidak membina jiwa menjadi kegilaan anak muda zaman sekarang.Lagu2 kerohaniaan kadang2 hampir2 di pandang sepi kerana tidak begitu di promosikan.
Risau juga,sebab lagu boleh memberikan kesan yang besar dalam hidup kita.Kadang2 kalau kita dengar lagu tu kita rasa semangat,kadang2 rasa down,kadang2 rasa hepi...itulah kesan lagu dalam hidup kita.
Lagu yang baik sebenarnya boleh membina jiwa yang bersih.Mengubah seseorang kepada yang lebih baik selain mendekatkan kita kepada pencipta kita.Menambahkan rasa cinta dan meningkatkan iman jadi,pilihan di tangan anda.ANY COMMENTS???plizz write it below~=D





No comments:

Post a Comment