Friday, December 24, 2010

KAK LONG OH ABANG LONG!!!

Assalamualaikum....=)

nak tanye kat sini sape anak sulong????angkat tangan cepat.....hehe....hari ini tetiba pulak nak share pasal anak sulong nih.
KAK LONG dan ABANG LONG....gelaran biasa kepada anak pertama,nombor satu atau sulong.Tahukah anda anak sulong ni adalah golongan kedua TERPENTING selepas ibu bapa dalam sistem keluarga???.Kepada sesape yang jadi anak sulong tu...tanggungjawab mereka memang SA...NGAT BESAR!!!......kenapa????...sebab,anak sulong adalah golongan biasa yang dipikulkan tanggungjawab untuk menjaga adik2nya jika ibu bapa tak ada.anak sulong jugak kena lah tunjukkan contoh yang baik pada adik2,sebab adik2 biasanya akan melihat dan meniru sikap orang yang lebih dewasa daripadanya(kebiasaannya mereka akan mencontohi kakak2 or abang2 mereka)...
Untuk kisah aku pulak hidup sebagai anak sulong memang banyak.salah satunya adalah,semasa aku di tingkatan lima...waktu itu mak aku masuk wad...disebabkan komplikasi dan menunggu hari untuk melahirkan adik aku yang bongsu.waktu itu memang payah tanpa ibu disisi disamping aku juga bakal menduduki SPM.sebab aku ni anak sulong,so pada waktu itu ayah dan mak aku sangat mengharapkan aku untuk menguruskan rumah dan adik2 sementara ayah aku berulang alik ke hospital.that time it was very hard.baru aku tahu betapa susahnya mak aku menguruskan rumah.kena basuh baju yang berlambak2,kena kemas rumah,jaga adik2,siapkan barang2 untuk mak aku diwad,dan banyak lagi.i need to do it alone coz adik2 aku buat xtahu jer....haha...budak2 ni....tapi itu semua ada hikmahnya...menjadi anak sulong ada manis dan pahitnya.sesusah mana pun ia,aku tahu yang ALLAH tidak akan membebani hamba2nya melainkan sesuai dengan keupayaan dirinya.......

Hidup sebagai anak sulong ni tidaklah semudah yang disangka,sebab kami terpaksa explore sendiri pelbagai benda....contohnya,semasa aku nak ambil peperiksaan besar,sebab aku anak sulong so aku tidak ada kakak or abang untuk bertanyakan pelbagai soalan yang berada di benakku ini seperti susahke exam 2???macam mana nak score???best tak jawab exam???semuanya kena explore sendiri dan bertanya pada orang lain.....huhuhu dan dalam banyak perkara lain lagi yang kami terpaksa explore sendiri
Tapi itu semua sebenarnya bagi aku mematangkan aku.sebab tu lah anak sulong lagi cepat matang...hehe..setuju???
aku tengok adik2 aku best jer.kalau mereka xtahu pape diorang biasanya akan refer pada aku.jarang sekali mereka nak explore sendiri.contohnya,macam mana nak mohon biasiswa ek???best tak belajar kat U???belajar kat mana paling best???macam mana nak jawab soalan ni......macam mana nak buat tu n ni....adoiiiiiii...pening memang pening...kadang2 terasa macam diri ini kaunter pertanyaan la pulak(excuse me can i help u?...hehe)...ermm...tapi itu menunjukkan yang aku ni penting,ye x????hehehe
ermmm...kisah lain pulak,ialah kisah seorang sahabat aku yang lelaki ni.aku memang tabik spring r kat die...coz die memang seorang anak sulong yang cukup tabah.kenapa????sebab...dia ni adalah seorang anak yatim sebab telah kehilangan ayahnya....ermmm...dengan adik2 yang ramai,dialah semangat dan tempat bergantung bagi ibu dan adik2 nya untuk menggantikan tempat ayahnya.dari jauh,i know ,its hard 2 sit at his place...ermm..tp bak kata pepatah berat mata memandang,berat lagi bahu memikul....
Sebenarnya,masih banyak lagi kisah diluar sana tentang anak sulong.kisah2 yang familiar di telinga kita,kisah berkenaan pengorbanan seorang anak sulong.kisah tentang bagaimana seorang kakak or abang yang sanggup berhenti belajar untuk bekerja semata2 mahu melihat adik2 nya meneruskan persekolahan.kisah bagaimana seorang kakak sanggup mengorbankan masa remajanya untuk menggantikan ibu bapa mereka bagi menguruskan adik2 sementara ibu bapa keluar bekerja dan ada juga kisah kak long or abang long yang sanggup kahwin lambat semata2 nak tengok adik2nya habis belajar dulu
ermmm...terlalu banyak untuk dikongsi.kawan2 aku sememangnya ramai yang merupakan anak sulong dan kami berkongsi kisah yang sama.tahukah kamu adik2,kamilah orang yang cukup risau dan sentiasa memikirkan kamu selepas mak ayah kita.kami sentiasa memikirkan masa depan kamu.we always pray the best 4 u n 4 our parents.kami sanggup buat apa saja untuk melihat kamu bahagia.walaupun kadang kala kakak mu ini agak garang dan tegas,but the end of it,everything that i do is for the sake of u my dear sisters.....(adik beradik aku semua perempuan)....
Walau apa pun status kite...anak sulong ker ,no.2,3,4 or 14 sekalipun,kite tetap memainkan peranan yang penting.We play our on role in our family system.
Mak ayah aku selalu mengajar kami adik beradik supaya menghargai family yang kite ada sekarang...buat baik ngan family dan hormat menghormati.yelah kalau kite susah nanti , family jugaklah orang yang akan sanggup bersusah payah untuk kita.kawan???ermmm...jarang sekali kawan yang sanggup bersama kita time susah...kalau adapun,x akan sama dengan family sendiri.

akhir kalam,i just want to said...IM PROUD TO BE KAK LONG!!!!!
Wallahualam.....=)




adik-beradik...kadang2 gaduh,kadang berbaik...
walau apa pun air yang dicincang tak akan putus...



No comments:

Post a Comment